Banner

Interessante Artikel (und Studien)

Re: Interessante Artikel (und Studien)

1101
Rajazy hat geschrieben: 09.03.2023, 21:17 Auch manche meiner alten Links außerhalb des Forums funktionieren nicht mehr, z.B. der bekannte Vortrag von Hottenrott:
http://www.dosb.de/fileadmin/fm-dosb/ar ... enrott.pdf
Hat evtl. jemand einen anderen Link dazu?
So jetzt habe ich meine verstaubte Festplatte vom Keller geholt, zum Laufen gebracht (irgendwer muss heute laufen, wenn ich Ruhetag habe :D) und tatsächlich viel Laufmaterial u.a. die bekannten Hottenrott-Folien gefunden. Dann mit Hilfe von Google-Suche mit dem Titel des Vortrages "Ausdauerentwicklung im Rahmen der Wettkampfvorbereitung" konnte ich folgendes Link finden (falls jemand Interesse hätte und das Material nicht hat):
https://docplayer.org/15380811-Prof-dr- ... -info.html
Ab Folie 29 "Trainingsmodelle und Trainingsproportionierung" erklärt und vergleicht er kurz und knapp die verschiedenen Trainingsmodelle HVT, HIT, Schwelle und POL. Zusätzlich gibt er in Folie 38 die Proportionierung der Modelle in einem Trainingsjahr, was mehr oder weniger ähnlich wie ich mir vorgestellt hätte bzw. oben beschrieben habe:
Vor der UWV:
- High Volume Training
- Schwellenmodell
UWV:
- Polarisiertes Modell
- Schwellen-Modell für 1-2 Wo. falls UWV > 4Wo
- HIT mit HIT-Schockzyklen
Tapering:
- Polarisiertes Modell mit deutlich reduziertem Umfang

Re: Interessante Artikel (und Studien)

1105
Unwucht hat geschrieben: 16.04.2023, 18:57 No One Can Keep Up with Hans Smeets
This 75-year-old runner might be the world’s fittest man at his age, so fit that researchers turned him into a case study

https://www.outsideonline.com/health/ru ... s-masters/

Um von "sehr gut" zur AK Weltspitze zu kommen, machte er Bahntraining und aß etwas weniger. Am Ende hat Rolli recht?
Was?
Mittelstrecke im Alter? Das ist doch viel zu gefährlich!

OK... ich muss auf jedem Fall 7kg abnehmen.

Re: Interessante Artikel (und Studien)

1107
bones hat geschrieben: 15.05.2023, 09:50 "Ein Biowissenschaftler aus den USA hat herausgefunden, dass es beim Langstreckenlauf für Männer vor allem bei Hitze besser ist, groß und dünn zu sein. Bei Kälte sind kleine und stämmige Läufer im Vorteil. "

https://www.faz.net/aktuell/sport/mehr- ... 94849.html
Ich werde mich bemühen, meine Körpergröße jeweils entsprechend anzupassen. Der Link hat allerdings einen völlig anderen Inhalt. ;-)

Re: Interessante Artikel (und Studien)

1108
kalue hat geschrieben: 15.05.2023, 13:48
bones hat geschrieben: 15.05.2023, 09:50 "Ein Biowissenschaftler aus den USA hat herausgefunden, dass es beim Langstreckenlauf für Männer vor allem bei Hitze besser ist, groß und dünn zu sein. Bei Kälte sind kleine und stämmige Läufer im Vorteil. "

https://www.faz.net/aktuell/sport/mehr- ... 94849.html
Ich werde mich bemühen, meine Körpergröße jeweils entsprechend anzupassen. Der Link hat allerdings einen völlig anderen Inhalt. ;-)
:klatsch:
https://www.deutschlandfunk.de/vorteil- ... e-104.html

Re: Interessante Artikel (und Studien)

1109
bones hat geschrieben: 15.05.2023, 14:48
kalue hat geschrieben: 15.05.2023, 13:48
bones hat geschrieben: 15.05.2023, 09:50 "Ein Biowissenschaftler aus den USA hat herausgefunden, dass es beim Langstreckenlauf für Männer vor allem bei Hitze besser ist, groß und dünn zu sein. Bei Kälte sind kleine und stämmige Läufer im Vorteil. "

https://www.faz.net/aktuell/sport/mehr- ... 94849.html
Ich werde mich bemühen, meine Körpergröße jeweils entsprechend anzupassen. Der Link hat allerdings einen völlig anderen Inhalt. ;-)
:klatsch:
https://www.deutschlandfunk.de/vorteil- ... e-104.html
Interessantes Fazit:
"Bei kühleren Temperaturen können dagegen kleinere Athleten Energie sparen, weil sie nicht so viel Wärme verlieren."

Ich bezweifel, dass diese Schlussfolgerung wirklich bewiesen werden konnte.

Wenn es bei kühlen Temperaturen von Vorteil ist, nicht so viel Wärme beim Sport zu verlieren,
warum schwitzen wir dann überhaupt während des Sports, trotz kühlen Temperaturen ..?

:hihi:

Re: Interessante Artikel (und Studien)

1111
Man lebt nicht länger, weil man Sport treibt, sondern man treibt Sport, weil man länger lebt!

"The associations of long-term physical activity in adulthood with later biological ageing and all-cause mortality – a prospective twin study"
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10274991/
Conclusions
Our findings support the suggestion that, rather than leisure-time physical activity (LTPA) per se reducing the risk of mortality, being active may be an indicator of a healthy phenotype and an overall healthy lifestyle, which co-occur with a lower mortality risk. Further research on DNAm-based surrogates may provide insights into the mechanisms behind the beneficial and detrimental health influences of LTPA.
Dunkel, nass, windig, kalt. - "Yeah, let's go!!!"
Never stop.
No.Status.Quo.

Re: Interessante Artikel (und Studien)

1114
10 of the best hill training workouts for runners

Hills are simply the best way to build running strength. Running up those inclines forces your muscles to work harder with each step; and as you grow stronger, your stride becomes more efficient and your speed improves. ‘I’m a great believer in the benefits of hill workouts,’ say UK elite athlete and RW columnist Jo Pavey. ‘Speed requires good running technique and to run uphill effectively you must use your muscles in a very coordinated way. Speed also requires a quick cadence, which will be encouraged by hill running.’
https://www.runnersworld.com/uk/trainin ... -workouts/

Heuer hab ich mir vorgenommen, mehr Höhenmeter zu machen. Der Artikel hat einige Ideen, z.B. "Summit Attack" werde ich sicher bald mal probieren.

Re: Interessante Artikel (und Studien)

1115
Bin auf nochwas gestoßen. Gibt ja manche Canova Anhänger hier (@voxel?).
Review and summary of Marathon Training - A Scientific Approach by Renato Canova

June 19, 2023 by John Davis

In 1999, Canova even co-authored a book on the science of marathon training—however, there’s a bit of a catch: this book was printed through the IAAF (now World Athletics), not a traditional publishing company or printing press. As a result, Canova’s book is extraordinarily rare. I had heard of this book probably a decade ago, but in the intervening years I couldn't find any substantive information on its contents. Until now.

I was recently able to acquire a copy of Marathon Training - A Scientific Approach by Enrico Arcelli and Renato Canova. At least according to WorldCat, the copy I read is the only institutionally-held copy of this book in North America (incidentally, it’s at NC State of all places; no word on whether Laurie Henes has read it).

What follows is my in-depth summary and review of Renato Canova’s book. In the summary, I’ll present the information as reported in the book.
https://runningwritings.com/2023/06/can ... -book.html

Re: Interessante Artikel (und Studien)

1116
LRC hat eine neue Coaching Kolumne "Dear Distance Gurus" der Legenden John Kellogg und Robert Johnson.
When I finally met Arthur Lydiard in 1993, I asked him about the general effort he and his protégés were using during base training, and he said, “Well, we weren’t jogging!” To that I replied, “Long slow distance is good, but it’s not nearly as good as long fast distance!” And he said, “John’s got it!”
https://www.letsrun.com/news/2024/02/de ... every-day/

Re: Interessante Artikel (und Studien)

1117
Sorry wenn ich grad etwas viel poste, bin dabei mein Wissen etwas aufzufrischen.
The science of critical speed, critical velocity (CV), and critical power training for runners

January 4, 2024 by John Davis

Critical speed is the boundary that separates running speeds that can be sustained at a metabolic steady-state from speeds that cannot. Sometimes called critical velocity or “CV,” critical speed is known in the running world in partly due to its popularization by Tom “Tinman” Schwartz and his proteges, including Drew Hunter.[1]

Critical speed is increasingly becoming the gold standard among physiologists for identifying the limit of what runners would call “high-end aerobic” or “steady-state” running speeds, and is gaining traction as a training tool as well. The critical speed model explains the body’s response to different speeds better than older models based on the lactate threshold.

Among exercise physiologists, critical speed (or a semi-related concept, the maximum lactate steady state, which we’ll also discuss) is rapidly becoming the gold standard for capturing the aerobic fitness of athletes.

Critical speed has its roots in early work in the 1960s, 70s, and 80s, but didn’t really start to emerge as the strongest physiological model for intense exercise until the last 15 years or so.

In this article, we’ll take a detailed look at the critical speed phenomenon, understand how it works on a mathematical and physiological level, see some of the problems and controversies surrounding it, and learn how to apply the concept of critical speed in your own training.
https://runningwritings.com/2024/01/cri ... nners.html

Sehr interessant im Hinblick auf die Diskussion kürzlich bezüglich Umsetzung von Unterdistanzleistungen auf den Marathon, auch der Verweis aus dem obigen Artikel auf das schon verlinkte Review des Canova Marathon Buches.
Training differences for fast-twitch versus slow-twitch marathoners

The differences between fast and slow-twitch marathoners induce some slightly counter-intuitive strategies for training.

For the fast-twitch marathoner, the primary goals for better marathon performance are not increasing VO2 max or lactate threshold–they are the ability of the fast oxidative muscle fibers to use oxygen, and the ability of their slow-twitch muscle fibers to reuptake and oxidize lactate generated by adjacent fast-twitch muscle fibers.

It’s a mistake for fast-twitch runners to do too much lactic work at speeds significantly above the anaerobic threshold, because this enhances what Canova and Arcelli call the “lactic features” of the muscles–levels of enzymes involved in glycolysis, which both accelerates fatigue accumulation and burns through glycogen stores. Instead, they should put more emphasis on doing workouts at paces ranging from 85-100% of anaerobic threshold (with particular focus on 95-100% of threshold), and increase the volume of these workouts over time.

For the slow-twitch marathon runner, VO2 max and lactate threshold are major barriers to running faster, and more emphasis should be shifted to targeting speeds that are at and above anaerobic threshold. For these athletes, acquiring “lactic features” in their muscles is much less of a concern, and they should incorporate higher intensities, with a focus on increasing oxygen uptake, on a more frequent basis, so that their training is more well-balanced in its distribution of intensities (compared to a fast-twitch runner).
https://runningwritings.com/2023/06/can ... low-twitch

Zurück zu „Laufsport allgemein“