Der Weltverband der Sportmedizin empfiehlt diese Trainigsmaxima:
Alter Max Wettkampfstrecke Tage pro Woche Training
8 yrs. 3K (1.9 miles) 3x per week
9-11 yrs. 5K (3.1 miles) 3x per week
12-14 yrs. 10K (6.2 miles) 3x per week
15-16 yrs. Half marathon (13.1 miles) 5x per week
17 yrs. 30K (18.75 miles) 5x per week
18 yrs. Marathon (26.2 miles) 5x per week
Nach deren Durschnittswerten bist du mit 3mal pro Woche im grünen Bereich, in einem jahr dann fünfmal.
Halt wohl nicht auf zu weite Distanzen zu früh gehen.
Nach dieser amerikanischen Studie
Running-related injuries in school-age ... [Clin Pediatr (Phila). 2011] - PubMed - NCBI
Running-related injuries in school-age children and adolescents treated in emergency departments from 1994 through 2007.
"Running for exercise is a popular way to motivate children to be physically active. Running-related injuries are well studied in adults but little information exists for children and adolescents. Through use of the National Electronic Injury Surveillance System database, cases of running-related injuries were selected by using activity codes for exercise (which included running and jogging). Sample weights were used to calculate national estimates. An estimated 225 344 children and adolescents 6 to 18 years old were treated in US emergency departments for running-related injuries. The annual number of cases increased by 34.0% over the study period. One third of the injuries involved a running-related fall and more than one half of the injuries occurred at school. The majority of injuries occurred to the lower extremities and resulted in a sprain or strain. These findings emphasize the need for scientific evidence-based guidelines for pediatric running. The high proportion of running-related falls warrants further research"
scheinen die meisten Laufunfälle von Kindern und Jugendlichen in der Schule stattzufinden und, wenn ich es richtig deute, hauptsächlich, ein Drittel, aus Stürzen, zu stammen.
Rein statistisch könntest du viel vermeiden, wenn du beide Faktoren eingrenzt (nie an der Schule läufst, besonders auf Bodenunebenheiten achtest).
Rein spekuliert, würde ich meinen, die größte Gefahr beim laufen für Jugendliche ist deren Leichtsinnigkeit.
Aber die zahl der Untersuchten ist schon ne Hausmarke 225.000 über 13 jahre, gibts nicht oft sowas (sehr viele Untersuchungen haben nur 10-20 Teilnehmer), wenn dus genau wissen willst, kannst du da ja nachschlagen, ist halt kostenpflichtig
Sign In. oder du suchst in einer Unibibliothek.
Sehr wichtig ist, um Verletzungen zu vermeiden, regenerieren.
Selbst wenn du dich nicht ausgelaugt fühlst, meinst, es ginge immer noch etwas drauf, leg trotzdem regelmäßige Regerenationswochen ein.
Vielleicht gibts da noch was:
Musculoskeletal: what is different in children? Running; steps in hole; ankle sprain; my foot hurts - Springer